In deze blog bespreek ik regelmatig succesverhalen. In deze verhalen komt naar voren wat nu eigenlijk de belangrijkste elementen waren die het succes hebben bepaald. In deze blog één van mijn eigen succesverhalen: Popkoor Prestige.
Eind 2014 ontstond dit idee aan de keukentafel: wat als we het nu zelf doen, zo’n koor? Misschien is dat wel hartstikke leuk, als we de talenten van een dirigent (Ton van Diepen) combineren met mijn talent voor organiseren, financiën en marketing. En dan niet op de traditionele manier, maar op een commerciële en niets is te gek-manier. Nou, dat deden we dus: Popkoor Prestige Hoorn ging van start in januari 2015. Hartstikke leuk was het: met ongeveer 60 deelnemers hadden we meteen een groot koor (in verhouding, een gemiddeld koor heeft 30 leden) en iedereen was laaiend enthousiast.
En toen ging het kriebelen…. alles staat al, het concept, logo, website, repertoire, arrangementen… wat als we er nóg een starten? Dat deden we dus, maar nu met een marketingstrategie erachter. En die werkte: want op de eerste avond van Popkoor Prestige Gouda hadden we maar liefst 180 deelnemers! Ja, en toen ging het echt kriebelen en hebben we doorgepakt: andere dirigenten ingehuurd, locaties gezocht, website groter, meer marketing. In het eerste jaar startten we tien koren en drie jaar later waren we naar 30 koren gegroeid, verdeeld over heel Nederland.
Wat waren nu eigenlijk de elementen die het tot zo’n succes hebben gemaakt? Allereerst de unieke samenwerking: een chaotische, creatieve, muzikale leider en een georganiseerde, strategische marketeer bleken een gouden combinatie. Deze samenwerking was uniek voor de korenbranche en samen met de tomeloze energie en inzet was de groei niet te stoppen. Daarnaast het concept: met de opzet van Popkoor Prestige hebben we iets unieks gecreëerd, dat verder ging dan de traditionele koren, die veelal stichtingen of verenigingen zijn. Het Prestige concept was verfrissend en we spraken een grote doelgroep aan van mensen die nog nooit gezongen hadden in een koor, maar bij ons concept geen enkele drempel zagen om te gaan zingen.
Een laatste succeselement bestond uit de juiste dirigenten in ons team: door het aantrekken van enthousiaste, goed opgeleide dirigenten, die juist behoefte hadden aan verfrissing en ons concept volledig zaten zitten, werden de koren een eenheid: een fantastische groep van enthousiaste zangers en zangeressen die samen hun hobby uitoefenden.
Een goed team, een verfrissend idee, héél veel inzet en enthousiasme en uiteindelijk de juiste mensen om het concept uit te dragen: dit waren dus de belangrijkste elementen die van Popkoor Prestige zo’n groot succes hebben gemaakt.